Talenty w centrum sektora nowoczesnych usług biznesowych
Jak wynika z raportu „Sektor nowoczesnych usług biznesowych w Polsce 2024” autorstwa ABSL, liderzy biznesu planują walczyć z niedoborem talentów na rynku pracy poprzez zwiększenie zatrudnienia osób z grupy wiekowej 35+ oraz obcokrajowców. Ponadto, w dłuższej perspektywie oczekuje się, że praca w domu i praca zdalna, wraz z rozwojem technologii i sztucznej inteligencji, zmniejszą dotkliwość niedoboru talentów.
Pomimo niekorzystnej sytuacji demograficznej, sytuacja na polskim rynku pracy z roku na rok daje coraz większe powody do optymizmu. W „Światowym Rankingu Talentów 2024” autorstwa IMD World Competitiveness Center, zajmujemy już 36. miejsce, co oznacza awans o 8 pozycji w porównaniu z rokiem 2023 i 14 miejsc od roku 2022.
Niewiadoma AI
Według raportu Randstad „Workmonitor 2024”, 72 proc. pracowników wykazuje chęć rozwijania umiejętności przydatnych w pracy. 34 proc. ankietowanych zrezygnowałaby z pracy, która nie oferuje możliwości rozwoju kompetencji przyszłości, a 36 proc. nie przyjęłoby oferty pracy, która nie zawiera tego benefitu. Pracownicy na rynku dostrzegają transformacyjny charakter sztucznej inteligencji równie mocno, co liderzy biznesu. W ostatnich latach znacząco wzrasta świadomość potrzeby upskillingu i reskillingu, a korzystanie z AI znajduje się na szczycie listy umiejętności, które pracownicy chcą rozwijać. Badani uważają, że odpowiedzialność za szkolenia powinna się rozkładać partnersko pomiędzy pracownikami i pracodawcami.
Jak zauważa Bartosz Poździk, wiceprezes ABSL ds. talentów, "Dynamika zmian związanych z integracją nowoczesnych technologii, w tym sztucznej inteligencji, wywiera znaczący wpływ na strukturę rynku pracy. W krótkiej perspektywie skutki tego wpływu są jednak niejednoznaczne – mimo postępującej transformacji, wiele firm wciąż znajduje się na etapie planowania wdrożeń tych technologii. W dłuższym okresie efekty będą bardziej widoczne, zwłaszcza w zawodach charakteryzujących się jednorodną, odtwórczą i powtarzalną pracą, gdzie automatyzacja spowoduje zmniejszenie zapotrzebowania na pracowników. Jednocześnie wzrasta popyt na kompetencje technologiczne, zarówno w branży IT, ale i w innych sektorach gospodarki, gdzie umiejętność wykorzystania potencjału technologii na poziomie użytkowym będzie mogła przyczynić się do zwiększenia efektywności i poprawy wyników pracy."
Work-life balance coraz ważniejszy
Na liście najbardziej pożądanych benefitów pracowniczych w raporcie „Sektor Nowoczesnych Usług Biznesowych w Polsce 2024” elastyczne godziny pracy znalazły się na drugim miejscu (90 proc. wskazań), zaraz za prywatną opieką zdrowotną. Stosunkowo wysoką pozycję z 65,2 proc. wskazań zajęły również programy zdrowia psychicznego. Dane te odpowiadają obecnemu trendowi skupienia się na równowadze pomiędzy życiem zawodowym i prywatnym. Potwierdza to również badanie Randstad „Workmonitor 2024”, w którym 60 proc. respondentów odpowiedziało, że życie osobiste jest ważniejsze od życia zawodowego, a możliwość zachowania work-life balance znalazła się na szczycie listy priorytetów dla pracowników na równi z odpowiednim wynagrodzeniem (93 proc. wskazań).
„Przy planowaniu kolejnego kroku w karierze życiowy balans stał się ważniejszy nawet od wyższej pensji” – spostrzega Edyta Janas, Senior Client Partner, Randstad Sourceright EMEA, „Równowaga pomiędzy pracą a życiem prywatnym, elastyczność i równe szanse oparte na różnych potrzebach pracowników, to obecnie priorytety. Pracownicy chcą się rozwijać i zdobywać nowe umiejętności, ale oczekują jednocześnie zrozumienia niuansów ich motywacji i skutecznej komunikacji ze strony pracodawców. Mówiąc krótko, chcą stać się partnerami firm, dla których pracują.”
Pracownicy chcą hybrydowego modelu pracy
Według danych opracowanych przez Colliers na potrzeby raportu „Hybrid & Beyond 2024”, 60 proc. firm zachęca pracowników do powrotu do biur, jednak 88 proc. spośród nich zderza się z oporem pracowników (wzrost o 22 p.p. w porównaniu z 2022 r.). Pracownicy w dalszym ciągu są przyzwyczajeni do pracy zdalnej, do której 4 lata temu zmusiła ich pandemia COVID-19 i korzyści takich jak możliwość pracy w firmach znacząco oddalonych od miejsca zamieszkania czy oszczędność czasu i pieniędzy na transporcie pomiędzy pracą i domem. W celu zapewnienia sobie możliwości zdobycia najlepszych talentów na rynku pracy, pracodawcy muszą oferować benefit pracy hybrydowej.
Dorota Osiecka, Partner w Colliers Define, dodaje: „Praca hybrydowa jest już normą i z pewnością zostanie z nami na dłużej, a wpływ jej obecności w firmie na przyciąganie talentów na rynku pracy jest wyraźny. W tej sytuacji organizacje powinny skupić się na działaniach pozwalających na skuteczne zarządzanie rozproszonymi zespołami. By walczyć z ryzykami, jakie niesie ze sobą rozproszony model pracy, warto wdrożyć rozwiązania monitorujące obciążenia pracą czy zapewniające sprawną komunikację wewnątrz zespołów i całych organizacji. Najlepszą strategią jest diagnoza obszarów w których hybrydowe ryzyka mogą się ujawnić, za pomocą narzędzi takich jak Hybrid Barometer a następnie podjęcie celowanych działań naprawczych i prewencyjnych.”
Raport do pobrania: Sektor nowoczesnych usług biznesowych w Polsce 2024